- för att vi vet hur man skapar engagemang

ROLIGT LÄRANDE

Hej!

Jag heter Jonathan Wadström och är affärsområdesansvarig för Roligt Lärande.

Vad skulle du säga om jag påstod att barn kan förbättra sina kunskaper i många skolämnen genom att skapa och spela spel? Visst låter det för bra för att vara sant? Men vi har gjort det möjligt. Ring mig så berättar jag hur.

Områdesexpertis

Vad behöver du hjälp med? Nedan ser du några exempel på våra expertområden.

GAMIFICATION

Hos oss jobbar människor som är dokumenterat duktiga på gamification. De vet vilka mekanismer som kan appliceras på just ditt projekt och vad som triggar igång ett brinnande engagemang.

PROGRAMMERING

Just nu står skolan inför en stor förändring. Programmering ska in i läroplanen och eftersom vi har erfarenheten hjälper vi både kommuner, pedagoger och elever förstå samt lära sig programmering.

PEDAGOGIK

Vi är flera engagerade pedagoger med många års erfarenhet från skolan som brinner för roligt lärande. Våra pedagoger ser till att inlärning blir ett rent nöje.

KUNDCASE

Här är några exempel på vad vi har gjort för våra kunder inom Roligt Lärande.
ZCOOLY

Med Zcooly har vi skapat ett spännande koncept fyllt med spelifierat lärande. Vi startade 2012 med ambitionen att vara med och utveckla skolan med ny teknik, nya arbetssätt och roligt lärande. Vi tar tillvara på barns intresse och drivkraft för spel och vi vet att engagemanget och motivationen för spel kan konverteras till kunskap och lärande.

Vårt mål är att utveckla en hel värld full med roligt lärande i olika ämnen som engagerar och motiverar barn och vuxna både i skolan samt på fritiden.

FUTURE HAPPINESS CHALLENGE

Future Happiness Challenge är ett digitalt spel för både unga och vuxna, framtaget för att tillgängliggöra forskning om hållbar utveckling i städer. Spelet är utvecklat tillsammans med miljöforskare, GR Utbildning, IUS innovation och över 200 elever på skolor runt om i Västra Götalandsregionen. Allt innehåll är vetenskapligt förankrat i rapporten Klimatomställning Göteborg. Frågan som rapporten utreder är: Kan välbefinnande vara en drivkraft för hållbar utveckling?

Spelet är designat och framtaget med syfte att: 

  • Främja en vetenskapligt baserad diskussion kring hållbar utveckling

  • Skapa förståelse för den typ av förändringar på både individ- och samhällsnivå som krävs för en hållbar utveckling

  • Öka intresse och engagemang för demokratisk opinionsbildning, deltagande i föreningsliv och allmänna val

  • Främja en god hälsa och sunda livsstilsval för både individ och miljö

FASTIGHETSLABBET

Fastighetslabbet är ett mobilspel för unga, framtaget i syfte att på ett roligt sätt visa på de karriärmöjligheter som finns inom fastighetsbranschen. Spelet är framtaget av IUS innovation på uppdrag av Framtidenkoncernen vars dotterbolag innefattar de kommunalt ägda fastighetsbolagen i Göteborg. Spelet är en del av en permanent utställning i Göteborg som kallas Fastighetslabbet, dit skolklasser får åka på besök och uppleva en glimt av hur det är att arbeta inom fastighetsbranschen.

Spelet är designat och framtaget med syfte att: 

  • Skapa ett intresse för att söka sig till yrken inom fastighetsbranschen

  • Visa på den mängd yrkesroller och karriärmöjligheter som finns i branschen

  • Vara ett roligt och engagerande spel som eleverna kan ladda ner på sina mobiler och få med sig hem från sitt besök på Fastighetslabbet

VERKSAMHETS­UTVECKLING GÖTEBORGS STAD

För att förbereda Göteborgs Stads stadsdel Örgryte Härlanda inför de nya kommande kraven i läroplanen har vi varit ute i flertalet skolor och utbildat både elever och pedagoger i programmering. Vi har genom konceptet Zcooly Hack givit dem både lektioner i programmering och programmeringsverktyg samt färdiga lektionsplaneringar.

På skolorna har vi utbildat ambassadörsklasser och pedagoger. Det innebär klasser blivit utbildade av oss och sedan fått i uppdrag att sprida kunskapen vidare till andra klasser på skolan. Pedagogerna har arbetat med kollegialt lärande och spridit sina kunskaper vidare.

VR-TEKNIK

Vår lokal i Skövde är fullt utrustad med den senaste tekniken inom VR i ett VR-labb. Vi bygger prototyper i VR och letar efter projekt att göra inom detta spännande område. Har du något projekt du tror skulle passa så tveka inte att höra av dig till oss.

Mina elever älskar Kakmakeriet och vill inte sluta spela!

Pedagog, Halmstad

Tack för att vi fick lära oss detta.

Elev, Zcooly Hack