God Jul och Gott Nytt År från IUS innovation

Vad vore julen utan att försöka bryta pepparkakan i tre delar? Den fantastiska traditionen har nu blivit digital. IUS innovation har tagit fram GingerWish. En app där du får oändligt många chanser till att dela pepparkakan i tre bitar och därmed önska dig något alldeles speciellt. GingerWish finns nu i AppStore och i Google Play. Sök bara på GingerWish.

En liten julklapp från oss alla på IUS till er alla!

/ GingerWish, a complete Swedish christmas tradition in one app! Thanks to IUS innovation you can now celebrate Christmas like a true Swede!

What is Swedish Christmas for you? Its not the gifts nor the food or the christmas carols we sing. Its about the smashing and crashing those lovely gingerbreads into pieces! Break them in three and you get to make a wish! 

(IUS innovation let´s you wish whatever you want but is not responsible for granting any wishes.)

What are you going to wish for? 

Breaking the gingerbread is an old tradition that goes back as far as the medieval times. Storys are told that if you break the gingerbread in three pieces you get to make a wish. But be careful! If you tell anyone what you wished for it will not be granted. /


IUS flyttar in i Kollektivtrafikens hus

Nu fortsätter IUS innovation att växa inom kollektivtrafiken genom att etablera sig i Stockholm. Tidigare har IUS bidragit med kreativa lösningar för kollektivtrafiken förbåde Västtrafik och Länstrafiken och blir nu den artonde organisationen som flyttar in i Kollektivtrafikens hus.

Genom att flytta in i Kollektivtrafikens hus fortsätter de att bidra med innovativa lösningar för kollektivtrafiken och utvecklingen mot ett hållbarare samhälle.

Det ska vara lätt att resa kollektivt och vara det självklara valet oavsett om man reser i jobbet eller privat, säger Tommy Vestlie, projektledare och affärsutvecklare på IUS innovation.

IUS sysslar mycket med Gamification och vi tror att just Gamification är ett jättebra verktyg när man vill förändra och förbättra världen. På IUS jobbar vi med Gamification framför allt inom tre områden, Kollektivtrafik, Sjukvård och Hälsa samt Roligt Lärande, säger Tommy Vestlie vidare.


Information blir till innovation när IUS byter namn

Västsvenska företaget ius Information byter nu namn till IUS innovation i samband med att företaget flyttat ut till Lindholmen. Namnbytet görs för att ge en klarare återspegling över vad IUS erbjuder och arbetar med, nämligen innovation.

Vi har en unik sammansättning av kompetenser, säger Tommy Vestlie som är affärsutvecklare. Med hjälp av våra tre fokusområden som är gamification, lärande spel och digitala lösningar kan vi skapa unika lösningar för varje enskild kund som kommer till oss.

Företaget startade 2011, då under namnet ius consulting. Då sysslade IUS med konsultuppdrag med inriktning på IT. Företaget har utvecklats och förändrats och har under åren skapat egna varumärken. Det största och mest kända varumärket är Zcooly, som utvecklar lärande spel för barn. Nu har företaget tagit ett nytt kliv och flyttat från Önnereds Brygga, Västra Frölunda, till Lindholmen och i samband med detta byter de även namn på företaget.

Det här känns helt rätt för oss, nu sitter vi verkligen på rätt plats och har rätt namn, nu kör vi!


Spel ska höja vår miljömedvetenhet

Västsvenska ius information utvecklar tillsammans med GR Utbildning, under våren 2015, ett spel byggd på rapporten Klimatomställning 2.0 – Tekniska möjligheter och livsstilsförändringar. Spelet byggs för att ge människor i Göteborg, och andra platser, en uppfattning om ens egen påverkan på klimatet.

Spelet ska uppmuntra till att öka vår miljömedvetenhet samt skapa dialog om vår klimatpåverkan genom att ta del av viktig fakta och slutsatser från rapporten Klimatomställning 2.0 . Den ska också få oss att börja fundera över vilken framtid vi vill ha i vår hemstad och hur vi kan ändra våra vanor till en hållbar nivå av klimatutsläpp.

Göteborgs Regionen, en samarbetsorganisation mellan 13 kommuner i Västsverige, arbetar nu gemensamt med ius information för en hållbar framtid.

Att få utveckla ett spel för hållbar utveckling är ett riktigt drömprojekt för oss!

Säger Jonathan Wadström, projektledare på ius information, vilka också ligger bakom varumärket Zcooly som tar fram lärande spel. Han säger vidare att vägen mot att förändra världen till det bättre både är lång och svår;

Vi tror att spel kan vara ett av flera verktyg som kan hjälpa till att öka vår miljömedvetenhet och dessutom är spel ett bra sätt att engagera människor.


Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google