IUS innovations VD pratar om styrkan i gamification på TEDx

Vår VD Mathias Myrén blev inbjuden att hålla ett TEDx den 7 juni 2016. Han pratar om spelmekanismen och dess potential att påverka samhället. Spel har blivit ett effektivt verktyg och ett roligt sätt att utföra, tidigare tråkiga, uppgifter på. Det är den direkta feedbacken som får spelaren motiverad till att lära sig mer och vilja fortsätta spela.

Spelmekanismer är något som vi människor har använt oss av i årtusenden. Ung som gammal drivs de flesta av oss av att klara av saker, att få feedback och bli belönade för det vi klarat av. Det är när vi använder dessa spelmekanismer i våra förändringsprocesser, och dessutom adderar ny teknik, som det riktigt häftiga uppstår, säger Myrén.

Vårt företag arbetar med spelmekanismen i branscher såsom sjukvård, skola och transport, där vi har haft stora framgångar. Det som gör spel så kraftfulla är glädjeelementen som finns inkluderade. Nu handlar det inte bara om att utföra en uppgift, det ska även vara roligt att göra det.


Rätt attityd med Attitydspelet

Tillsammans med företaget Prové och CSR projektet Attityd så har IUS innovation tagit fram ett spel som ska få barn mer medvetna om sin attityd.

Management-företaget Prové vill bidra till ett bättre samhälle. Ett samhälle där våra barn och ungdomar erbjuds en trygg miljö där ingen ska känna sig ensam, utstött eller mobbad, samt hålla sig borta från droger. Därifrån föddes idén om Attityd – ett CSR arbete med fokus på barn och ungdomar i olika föreningar. Prové genomför olika aktiviteter, utbildningar, föreläsningar samt workshops till alla föreningar som är med i projektet Attityd.

Med hjälp av oss på IUS finns nu ett spel där syftet är att sprida budskapet om sunda attityder och göra barn och ungdomar mer medvetna om sin attityd mot andra och även sig själva.

I spelet ska man göra det rätta valet i olika situationer. Det kan vara att skriva ett snällt sms, låta alla vara med på fotbollsplanen, sudda ur rök eller träna. Spelaren blir då medveten om hur olika val kan få olika konsekvenser. Blir din kompis glad eller ledsen när du gör si eller så, mår hen bra av att röka?

”Vi vill ge våra barn och ungdomar sunda attityder och bättre förutsättningar för ett godare och friskare liv genom att sprida kunskap och erfarenheter längs vägen.” Seppo Vaihela, ansvarig för Attityd

Spelet finns att ladda ner på AppStore.


Vitalis 2016 – en sammanfattning

Nu är Vitalis-mässan över för den här gången. Vi har varit på spännande möten, knutit nya kontakter men framför allt har vi fått visa just det som vi är bäst på. Nämligen gamification. Vill du veta mer om vad vi gör inom sjukvård och hälsa? Titta på vår korta film från mässan och läs vårt bifogade informationsblad! 


Träffa IUS innovation på Vitalismässan 2016!

I samband med Vitalis, Nordens ledande och största mötesplats inom eHälsa, träffar ni IUS innovation i utställningen. Kom förbi vår monter B09:07 – spela och prata innovativa lösningar med oss! 

Vad vill du förändra? Låt oss göra förändringen till en häftig upplevelse.

IUS innovation är ett innovationsbolag som med hjälp av spelets kraft gör svåra saker enkla och tråkiga saker roliga. Spelmekanismer skapar motivation, engagemang, effektivitet, ökad förståelse och transparens.

Låt en rörelsehindrad person få möjlighet att spela sig till mer rörelse, låt en hjärntrött person träna upp sin kapacitet genom att spela ett ögonstyrt spel. Underlätta vårdpersonalens arbete genom att skapa verktyg som är enkla och roliga att använda i sitt dagliga arbete.

Välkomna till vår monter (B09:07) och utmana oss med just er förändringsönskan!


Barn lär sig programmera spel med Zcooly Hack på sportlovet!

Nu var vi igång. Idag, måndag samlas femton barn från göteborgstrakten för att under denna fartfyllda vecka lära sig att programmera sina egna spel. Det blir en spännande vecka med roliga aktiviteter både i datorsalen och utanför den, allt inuti Universeums fina lokaler. 

Under förmiddagarna sitter eleverna och lär sig grunderna i programmering och i slutet på veckan gör de sina egna spel helt från grunden.

Det är så häftigt att se hur snabbt dom lär sig! Redan idag har vi lyckats plöja igenom jättemånga övningar. Dom är så duktiga! Säger Elin Wadström, projektledare och kursledare för Zcooly Hack.

Zcooly Hack är också verksamma ute i skolor, just nu i Örgryte/Härlanda, där Zcooly Hack finns på plats under tio veckor för att lära både elever och pedagoger programmeringens grunder. Och Elin säger vidare;

Vi tror att de flesta av framtidens yrken kommer att involvera programmering till en hög grad och vi vill därför ge barnen ett försprång och en förståelse för hur programmering är uppbyggt och ser ut. Detta gör vi med hjälp av spelets kraft eftersom att de allra flesta barn idag kan relatera till spel då de själva spelar och är intresserade av spel.  


Spel som rehabiliterar förvärvade hjärnskador

Vi kan nu glatt meddela att IUS innovation fortsätter med utvecklingen av ett spelet Promt, som hjälper människor att träna synförmågan efter en förvärvad hjärnskada. Då projektet beviljats ytterligare stöd innebär detta att vi kan göra en del förbättringar på de befintliga spellägena.

Under hösten och vintern har den första versionen testas på åtta patienter vid Rehabmedicinska kliniken på Karolinska i Huddinge. Patienterna har spelat spelet vid tio tillfällen med goda resultat där alla tydligt har förbättrat sin synförmåga.

Promt, vars syfte är att träna upp patientens synförmåga efter en förvärvad hjärnskada, är ett spel som styrs med en eyetracker, en kamera som läser av ögonrörelser så att användaren kan styra spelet med ögonen. Utvecklingen har pågått i nära samarbete med Rehabmedicinska kliniken på Karolinska i Huddinge. IUS innovation påbörjade utvecklingen i somras och byggde då tre olika spellägen; ett läge där patienten tränar förmågan att följa ett objekt som rör sig med blicken, ett spelläge som tränar avsökning samt sackader och slutligen ett spelläge där patienten tränar enkel avsökning samt fokusering. I den nya versionen kommer vi att fokusera på övningar som hjälper till att träna upp läsförmågan samt snabbheten i blickförflyttningar.


Future Happiness Challenge

Tillsammans med Mistra Urban Futures, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad och Pedagogiskt Centrum utvecklade vi på IUS innovation ”Future Happiness Challenge” – spelet som ska få oss att tänka aktivt kring vår påverkan på klimatet. 

Spelet är byggt på klimatrapporten ”Klimatomställning Göteborg 2.0 – Tekniska möjligheter och livsstilsförändringar” och syftet med spelet är att kommunicera resultatet från rapporten. Future Happiness Challenge kan användas i skolor, arbetsplatser, under workshops eller på andra platser där du behöver en plattform att diskutera förändringar för en mer hållbar framtid.

Vi på IUS är mycket stolta över att ha varit en del i detta projekt och vill du spela spelet kan du klicka här


Nominerade till Årets Nyhetsrum 2015!

Efter några månaders samarbete med Mynewsdesk har IUS innovation nu stolt blivit nominerade för Årets Nyhetsrum 2015! 

Vi känner oss glada och överraskade över nomineringen i kategorin ”Utbildning & Rekrytering” och ser mycket fram emot prisutdelningen den 28:e januari. Denna nominering motiverar oss till att jobba ännu mer med vårt nyhetsrum och vi ser fram emot att bjuda er på fler historier om oss på IUS. Håll utkik!


God Jul och Gott Nytt År från IUS innovation

Vad vore julen utan att försöka bryta pepparkakan i tre delar? Den fantastiska traditionen har nu blivit digital. IUS innovation har tagit fram GingerWish. En app där du får oändligt många chanser till att dela pepparkakan i tre bitar och därmed önska dig något alldeles speciellt. GingerWish finns nu i AppStore och i Google Play. Sök bara på GingerWish.

En liten julklapp från oss alla på IUS till er alla!

/ GingerWish, a complete Swedish christmas tradition in one app! Thanks to IUS innovation you can now celebrate Christmas like a true Swede!

What is Swedish Christmas for you? Its not the gifts nor the food or the christmas carols we sing. Its about the smashing and crashing those lovely gingerbreads into pieces! Break them in three and you get to make a wish! 

(IUS innovation let´s you wish whatever you want but is not responsible for granting any wishes.)

What are you going to wish for? 

Breaking the gingerbread is an old tradition that goes back as far as the medieval times. Storys are told that if you break the gingerbread in three pieces you get to make a wish. But be careful! If you tell anyone what you wished for it will not be granted. /