IUS ÅKER MED HIGH-LEVEL BUSINESS DELEGATION TILL VIETNAM 2019

2019 firar Sverige och Vietnam 50 år av diplomatiska relationer. Detta uppmärksammas med ett antal affärsrelaterade aktiviteter i syfte att fortsätta stärka banden mellan länderna. Tillsammans med bland annat Sveriges näringsminister, det svenska kronprinsessparet och toppledare från svenskt näringsliv reser IUS innovation med i en high-level delegation till Vietnam i maj.

Vietnam har idag en av världens högsta ekonomiska tillväxttakter och den växande medelklassen är bland de mest optimistiska konsumenterna i världen. Detta ställer krav på både kollektivtrafik, mobilitet och hållbarhet eftersom den snabba utvecklingen också påverkar miljön negativt bland annat via luftföroreningar, trafikstockningar med mera.

Vi hoppas kunna inspirera med våra kunskaper och erfarenheter inom hållbar mobilitet i Norden och ser detta som en otrolig möjlighet att få vara med och påverka mot ett mer hållbart samhälle. Säger Tommy Vestlie, senior rådgivare IUS innovation.

IUS innovation har i många år varit rådgivare för kollektivtrafiken och kommersiella transport- och mobilitetsleverantörer i Norden. I bolaget finns en gedigen kunskap både vad gäller innovativt tänkande inom mobilitet och hållbart resande. Dessutom anlitas företaget för utveckling, gamification och digitalisering inom vården och skolan.

Den breda kompetensen inom både mobilitet, utbildning, sjukvård och hälsa gör IUS till en självklar spelare och partner i uppbyggnaden av framtidens smarta städer.

Tommy Vestlie, senior rådgivare
Jonathan Wadström, CEO Zcooly

VR hjälper cancerpatienter inför strålningsbehandling

Strålningsbehandlingen i västra sjukvårdsregionen står inför stora utmaningar. För att möta behovet på strålbehandlingar i framtiden görs flera olika insatser. Bland annat har en VR (virtuell reality) lösning utvecklats som en del i ett forskningsprojekt för att förbereda cancerpatienter inför stundande strålbehandling. 

Med hjälp av VR-lösningen kan patienter gå på ett virtuellt studiebesök på Sahlgrenska strålningsavdelning. Tillsammans med en kompletterande app möjliggör VR-lösningen ett nytt sätt att hämta information på. Förhoppningen är att lösningen ska få cancerpatienter att känna sig trygga och mer förberedda inför strålbehandlingen.  

Maria Brovall, docent i omvårdnad och den forskare som leder detta projekt, är inte rädd för att jobba tillsammans med aktörer utanför forskningsvärlden. Tillsammans med företaget IUS innovation har hon tidigare varit med och tagit fram en lösning som syftar till att undervisa sjuksköterskeelever i palliativ vård, vård i livets slutskede. 

Föreläsning:
Digital teknik inom hälso- och sjukvården – VR, serious games och appar förnyar vårdsektorn!

Den 21e februari kommer forskaren Maria Brovall och konceptutvecklare samt speldesigner Kristina Björkman föreläsa hur skapandet av serious games kan hjälpa vården framåt. Detta görs via de öppna föreläsningarna vid Jönköpings University. 

I detta samtal får vi höra hur deras vägar korsades samt hur de hjälpt varandra med expertis inom deras respektive område. De berättar också om lärdomar från deras samarbeten, på vilket sätt digitalisering och gamification kan hjälpa till i undervisning av studenter och personal samt i syften att förbereda patienter och närstående.

Avslutningsvis berättar de mer brett om vilka möjligheter de ser för gamification och spel inom vården.

Har man inte har möjlighet att vara på plats kan föreläsningen ses live på: ju.se/offentliga


Appen som ska hjälpa unga genom en boendeprocess på HVB-hem

Appen som ska hjälpa unga genom en boendeprocess på HVB-hem
Appen som ska hjälpa unga genom en en boendeprocess på HVB-hem.

Nu har HVB-hemmet Sambuh, på Hisingen i Göteborg, en app som ska visualisera ungdomars boendetid och göra den tydligare att förstå. Genom Den interaktiva genomförandeplanen kan nu ungdomarna på Sambuh-boendet ta sig igenom sin boendeprocess med hjälp av en digital planta som växer allt efter tidens gång.

Per Tillenius samordnare på Sambuh berättade i projektets startskede

”en app kan på ett tydligare sätt visualisera och tydliggöra för ungdomarna vad det innebär att bo hos oss på Sambuh. Vi önskar också att de ska bli mer aktiva under den tid de bor hos oss. Målet är att ungdomarna ska klara hela sin självständighetsprocess, att de ska klara av att bo i ett eget boende. Med appens hjälp kan ungdomarna se vilka delar de behöver öva på och se hur mycket av boendetiden hos oss som återstår. ”

Sambuh är ett stödboende och HVB-hem (Hem för vård eller boende) inom Göteborgs Stad för ungdomar mellan 16-20 år på Hisingen. Målet för varje ungdom är att bli självständig och klara av ett eget boende. Detta visar ungdomarna genom att ta sig igenom olika steg i en genomförandeplan. Genom att ta fram en app har man mött målgruppen på ett bättre sätt, jämfört med tidigare lösningar. Förhoppningen är att appen ska användas dagligen och bli en inspirerande process samt skapa motivation till att uppnå sina mål.

Kristina Björkman på IUS innovation berättar

”En stor del av projektets syfte har varit att bryta ner stora mål till mindre konkreta uppdrag som ungdomarna tar sig igenom. Inom gamification är progression en viktig spelmekanism som triggar motivation. Progressionen visualiseras i appen i form av en klätterväxt. För att visa att du kommer framåt och växer som person.”

Appen finns att ladda ner på Appstore och Google Play men kräver att du är registrerad av din kontaktperson på Sambuh. Kontakta oss om du vill veta mer.


Svensk Kollektivtrafik samlar nätverk som underlättar innovation

Innovation var temat när Svensk Kollektivtrafik hade sin andra innovationsträff. Föreläsningar och erfarenheter delades och diskuterades. Allt för att öka innovationsviljan, hitta nya vägar och lära av varandra. Nätverket hade denna gång valt att använda IUS innovations lokaler på Lindholmen, Göteborgs innovationshjärta.

Kloka tankar delades från såväl åhörare som föreläsare. På scenen föreläste Lisa Nordberg och Maria Åkfors från Västtrafik, Andreas Almqvist från Hallandstrafiken, Adam Laurell från Samtrafiken och Kristina Björkman samt Tommy Vestlie från IUS innovation.

”Det blev riktigt lyckat och vi ser redan fram emot de fortsatta träffarna. Det är när vi träffas och delar erfarenheter som innovationskraften är som starkast.” Säger Helena Leufstadius från Svensk Kollektivtrafik som också var ansvarig för innovationsdagen.


GoGlad – appen som skapar morötter i dubbel bemärkelse

GoGlad är spelet som motiverar till rörelse genom gamification. Ett digitalt spel med syfte att göra livet rörligare och roligare och som i första hand riktar sig till ungdomar och vuxna med intellektuella funktionsvariatoner. Hushållningssällskapet Väst startade upp projektet GoGlad i augusti och utvecklingen pågår nu för fullt tillsammans med IUS Innovation. Projektet är finansierat av Arvsfonden.

Tanken är att du ska kunna gå ut några kvarter, hitta virtuella frön, plantera dem, ta hand om dem, skörda dem för att sedan laga till olika recept för att ta dig vidare i spelet, säger Kristina Björkman, konceptutvecklare och senior rådgivare på IUS innovation.

Appen är kostnadsfri, utan annonser och fullständigt fokuserad på glädjefylld användarnytta. Möjligheten att odla virtuella grönsaker några kvarter bort kan förändra ett stillasittande och ensamt liv. Att röra på sig tillräckligt är en utmaning för de flesta och för personer med funktionsvariatoner behövs det ännu mer motivationsarbete.

Vi vet, både genom forskning och genom praktisk erfarenhet, att övervikt, stillasittande och ensamhet är stora och växande problem bland personer med intellektuella funktionsvariationer. Med GoGlad blir en vanlig enkel promenad extra stimulerande och har ett roligt mål. Rörelsen kommer på köpet, säger projektledare Cecilia Sassa Corin, Hushållningssällskapet Väst.

Ökade sociala kontakter

Dessutom skapas nya mötesplatser både virtuellt och i verkligheten. Spelarna kan hjälpa varandra att ta hand om grödorna, och de kan delta i gemensamma evenemang.

GoGlad är banbrytande på många sätt, användarna kommer hela tiden att vara med och utveckla appen under hela tre års tid. Vi vill vara säkra på att det blir ett motivationsverktyg som på riktigt gör skillnad. Den fysiska aktiviteten är förstås viktig, men jag tycker också att möjligheten att öka den sociala och psykiska livskvaliteten är så fantastisk, säger Margareta Frost-Johansson, utvecklingsledare och ansvarig för projektet, Hushållningssällskapet Väst.

Anpassad efter målgruppen

Idéerna om hur spelet ska kunna anpassas är många, och exakt hur det slutar vet ingen idag, eftersom appen ska växa fram tillsammans med målgruppen. Men oavsett slutresultat så kommer den tydliga pedagogiken att öka kompetensen i vardagen. En första version av spelet planeras att testas till våren.

GoGlad-appen skapar morötter i dubbel bemärkelse. Att ta hand om något eget. Att plantera, vårda, skörda och gå till en virtuell affär med skördeöverskott för att få ihop ingredienser till recepten, som är både hälsosamma, goda och miljösmarta. Det ger självförtroende och självkänsla. Och förhoppningsvis kan det även locka till odling och matlagning i det verkliga livet, säger Lotta Persson, styrgruppsmedlem och stödassistent för personer med intellektuella funktionsvariationer i Alingsås.

Övriga samarbetspartners i projektet är:

FUB, Grunden Media, Borås Stad (Funktionshinderverksamheten), Alingsås kommun (LSS-verksamheten, Slussen, gymnasiesärskolan).

Vill du veta mer om GoGlad, vänligen kontakta:

Sofie Andréasson, kommunikatör, IUS Innovation
Tel: 0736-60 69 38
Sofie.andreasson@iusinnovation.se

Cecilia Sassa Corin, projektledare, Hushållningssällskapet Väst
Tel: 0521 – 72 55 61
Cecilia.corin@hushallningssallskapet.se

Margareta Frost-Johansson, utvecklingsledare, Hushållningssällskapet Väst
0521: 0521 – 72 55 60
Margareta.frost@hushallningssallskapet.se


IUS innovation tecknar ramavtal med Barnombudsmannen

IUS innovation tecknar ramavtal med Barnombudsmannen. Tillsammans ska de göra barns röster hörda. Bild från Shutterstock.

IUS innovation har tecknat ett ramavtal med Barnombudsmannen. Huvudsyftet är att göra nytänkande digitala lösningar som underlättar för Barnombudsmannens uppdrag. Tillsammans ska de hjälpa till att göra barns röster hörda.

Vi är väldigt stolta över förtroendet och möjligheten att få hjälpa Barnombudsmannen. Jag och mina kollegor brinner för att förbättra samhället och en rolig målgrupp att jobba mot är barn. Det här är ett uppdrag klippt och skuret för oss, säger Kristina Björkman, senior rådgivare och konceptutvecklare på IUS innovation.

Första uppdraget blir att ta fram en nytänkande digital undersökning för barn mellan fyra och sex år. Det är en målgrupp vars röster sällan hörs i statistiken, oftast är det föräldrar eller förskollärare som får svara på frågor som rör målgruppen. Den här undersökningen bygger på att barnen besvarar frågor självständigt och till viss del kommer undersökningen påminna om ett spel för att på så sätt göra den mer inbjudande och tydlig. På IUS innovation är man väl bekant med barns inlärningsförmågor och har genom åren bland annat släppt tio lärande spel genom varumärket Zcooly på både svenska och engelska.

Det här är Barnombudsmannen
Barnombudsmannen är en statlig myndighet med uppdrag att företräda barns och ungas rättigheter och intressen utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen. Barnombudsmannen bevakar hur barnkonventionen efterlevs i samhället och driver på genomförandet i kommuner, landsting/regioner och myndigheter. De har som uppdrag att uppmärksamma brister i tillämpningen av barnkonventionen och föreslå förändringar i lagar och förordningar.


Innovationsdag hos svensk Kollektivtrafik

Hur kan vi använda innovation som drivkraft för att utveckla kollektivtrafiken? Hur ska vi stärka samarbetet kring innovationsprocesser? Detta är frågor som diskuterades under en innovationsdag i Stockholm arrangerad av Svensk Kollektivtrafik. Vår seniora rådgivare, Tommy Vestlie, var på plats och talade om Från kollektivtrafik till framtidens mobilitet. Med goda erfarenheter och breda branschkunskaper talade han om framtidens mobilitet och vilka trender vi ser hos våra kunder i Norden.


IUS föreläser under Vitalis

Just nu pågår Vitalis, Nordens största och ledande eHälsomöte och konferens på Svenska Mässan i Göteborg. I år fick IUS privilegiet att föreläsa under en av konferensens dagar. Vår seniora rådgivare och speldesigner, Kristina Björkman, bjöd deltagarna på en introduktion till vad gamification är, dess historia och framtid samt hur gamification kan användas till att revolutionera vården.

Under Vitalis samlas drygt 4500 representanter från kommun, landsting, privata vårdgivare, myndigheter, akademi och industri för kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte och inspiration.


Välkommen Emelie Sjöö!

Lär känna Emelie Sjöö som är en av våra nyaste kollegor här på IUS främst inom vårt fokusområde Hållbart Resande. Vi är verkligen glada att hon har börjat arbeta hos oss och här kan du läsa lite mer om henne.

Vill du berätta lite mer om dig själv Emelie?

Det är alltså jag som är Emelie och som nyligen börjat arbeta på IUS som projektledare inom Hållbart Resande, där jag kastats rakt in i ett projekt vi har tillsammans med Västtrafik. Jag är en glad och skämtsam person som mår bra av att ha många saker för mig samtidigt som det ibland kan vara lika härligt att inte göra någonting alls. Landet går före stan, fysiska aktiviteter går före det mesta, sovmorgnar går före ”fånga dagen” och lång frukost efter sovmorgonen går före en vällagad middag.

Arbetslivsmässigt kommer jag närmast från en fysisk granne till IUS som arbetade med att utveckla svensk skola där jag ansvarade över eftermarknaden av digitala skolverktyg.

Vad är det bästa med IUS?

Det bästa med IUS är den obegränsade visionen om att faktiskt förändra världen. Dessutom är människorna som arbetar här de bästa kollegorna man kan tänka sig och det i kombination med att vara en väldigt lekfull, personlig, kreativ och innovativ plats gör en själv mer inspirerad och engagerad till att vilja förändra.

Vilken otippad talang har du?

Jag är faktiskt väldigt bra på att laga mat och baka vilket är otippat eftersom jag sällan gör det eller tycker det är särskilt kul. Därför kan det ofta leda till förvåning bland de som sällan bjuds på det.

Välkommen till oss på IUS innovation Emelie Sjöö!


Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google