IUS innovation tecknar ramavtal med Barnombudsmannen

IUS innovation tecknar ramavtal med Barnombudsmannen. Tillsammans ska de göra barns röster hörda. Bild från Shutterstock.

IUS innovation har tecknat ett ramavtal med Barnombudsmannen. Huvudsyftet är att göra nytänkande digitala lösningar som underlättar för Barnombudsmannens uppdrag. Tillsammans ska de hjälpa till att göra barns röster hörda.

Vi är väldigt stolta över förtroendet och möjligheten att få hjälpa Barnombudsmannen. Jag och mina kollegor brinner för att förbättra samhället och en rolig målgrupp att jobba mot är barn. Det här är ett uppdrag klippt och skuret för oss, säger Kristina Björkman, senior rådgivare och konceptutvecklare på IUS innovation.

Första uppdraget blir att ta fram en nytänkande digital undersökning för barn mellan fyra och sex år. Det är en målgrupp vars röster sällan hörs i statistiken, oftast är det föräldrar eller förskollärare som får svara på frågor som rör målgruppen. Den här undersökningen bygger på att barnen besvarar frågor självständigt och till viss del kommer undersökningen påminna om ett spel för att på så sätt göra den mer inbjudande och tydlig. På IUS innovation är man väl bekant med barns inlärningsförmågor och har genom åren bland annat släppt tio lärande spel genom varumärket Zcooly på både svenska och engelska.

Det här är Barnombudsmannen
Barnombudsmannen är en statlig myndighet med uppdrag att företräda barns och ungas rättigheter och intressen utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen. Barnombudsmannen bevakar hur barnkonventionen efterlevs i samhället och driver på genomförandet i kommuner, landsting/regioner och myndigheter. De har som uppdrag att uppmärksamma brister i tillämpningen av barnkonventionen och föreslå förändringar i lagar och förordningar.


Innovationsdag hos svensk Kollektivtrafik

Hur kan vi använda innovation som drivkraft för att utveckla kollektivtrafiken? Hur ska vi stärka samarbetet kring innovationsprocesser? Detta är frågor som diskuterades under en innovationsdag i Stockholm arrangerad av Svensk Kollektivtrafik. Vår seniora rådgivare, Tommy Vestlie, var på plats och talade om Från kollektivtrafik till framtidens mobilitet. Med goda erfarenheter och breda branschkunskaper talade han om framtidens mobilitet och vilka trender vi ser hos våra kunder i Norden.


IUS föreläser under Vitalis

Just nu pågår Vitalis, Nordens största och ledande eHälsomöte och konferens på Svenska Mässan i Göteborg. I år fick IUS privilegiet att föreläsa under en av konferensens dagar. Vår seniora rådgivare och speldesigner, Kristina Björkman, bjöd deltagarna på en introduktion till vad gamification är, dess historia och framtid samt hur gamification kan användas till att revolutionera vården.

Under Vitalis samlas drygt 4500 representanter från kommun, landsting, privata vårdgivare, myndigheter, akademi och industri för kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte och inspiration.


Välkommen Emelie Sjöö!

Lär känna Emelie Sjöö som är en av våra nyaste kollegor här på IUS främst inom vårt fokusområde Hållbart Resande. Vi är verkligen glada att hon har börjat arbeta hos oss och här kan du läsa lite mer om henne.

Vill du berätta lite mer om dig själv Emelie?

Det är alltså jag som är Emelie och som nyligen börjat arbeta på IUS som projektledare inom Hållbart Resande, där jag kastats rakt in i ett projekt vi har tillsammans med Västtrafik. Jag är en glad och skämtsam person som mår bra av att ha många saker för mig samtidigt som det ibland kan vara lika härligt att inte göra någonting alls. Landet går före stan, fysiska aktiviteter går före det mesta, sovmorgnar går före ”fånga dagen” och lång frukost efter sovmorgonen går före en vällagad middag.

Arbetslivsmässigt kommer jag närmast från en fysisk granne till IUS som arbetade med att utveckla svensk skola där jag ansvarade över eftermarknaden av digitala skolverktyg.

Vad är det bästa med IUS?

Det bästa med IUS är den obegränsade visionen om att faktiskt förändra världen. Dessutom är människorna som arbetar här de bästa kollegorna man kan tänka sig och det i kombination med att vara en väldigt lekfull, personlig, kreativ och innovativ plats gör en själv mer inspirerad och engagerad till att vilja förändra.

Vilken otippad talang har du?

Jag är faktiskt väldigt bra på att laga mat och baka vilket är otippat eftersom jag sällan gör det eller tycker det är särskilt kul. Därför kan det ofta leda till förvåning bland de som sällan bjuds på det.

Välkommen till oss på IUS innovation Emelie Sjöö!


Inspirationsföreläsning om gamification och meningsfull digitalisering

Är du sugen på att veta mer om gamification, meningsfull digitalisering och dessutom äta frukost? Då är du välkommen till oss på IUS innovation den 19:e april klockan 7.45 på en frukostföreläsning. Det finns tjugo platser och det är först till kvarn som gäller!

När: Den 19:e april kl 07:45-09:00, frukost serveras från kl 07:45 och föreläsningen startar kl 08:00.
Var: IUS innovation Bror Nilssonsgata 4, 417 55 Göteborg
Föreläsare: Kristina Björkman, IUS innovation, expert och senior rådgivare inom gamification och digitaliseringsstrategier

Om föreläsningen
Gamification har de senaste åren väckt stort intresse världen över. Men vad innebär gamification och kan vi använda dess speltänk och attribud för att skapa engagemang?

Vi på IUS innovation bjuder in dig till en frukostföreläsning som handlar om gamification och meningsfull digitalisering. Tillsammans Kristina Björkman sätter hon in er i processen av att digitalisera på ett smart och meningsfullt sätt med hjälp av spelets kraft.

Vi tar avstamp i att berätta om digitaiseringsprocessen (för att avgöra vad som bör digitaliseras och inte). Därefter går vi igenom vad gamification innebär och när du kan använda det. Avslutningsvis visar vi en rad exempel på vad som går att göra. Målet är att du ska få med dig en tanke och idé kring hur du kan applicera det du har lärt dig i din organisation för att öka motivation och engagemang. Vi hoppas också att du fått en ökad förståelse hur processen för digitalisering ser ut.

Efter föreläsningen kommer du få möjlighet att pröva några av alla våra spel och gamifierade lösningar.

Anmäl dig här!


Här programmerar tjejerna sina egna robotar

Det är färre tjejer än killar som ägnar sig åt programmering. Det vill Zcooly ändra på och håller därför i ett hack enbart för tjejer under sportlovet ute på Lindholmen.

– Den rör sig ju inte som den ska, säger nioåriga Ellen Bäverås från Hisingen, uppgivet. Den ska ju gå.

Roboten hoppar till och gör något som liknar en kullerbytta. Den är gjord av piprensare, glasspinnar och ståltråd. Sofie Andréasson, kommunikatör på Zcooly ser imponerad ut, men Ellen ser besviken ut.

– Ja, motorn måste nog sättas fast lite mer, den är inte jättestabil, säger Sofie, och försöker trycka fast den lilla datorn på robotens rygg med tejp.

Bara tjejer

Under sportlovet i år har Zcooly satsat på att genomföra en programmeringskurs för bara tjejer, en kurs som de ordnat sedan 2012 under lov för programmeringssugna barn mellan nio till tolv år.

– Både tjejer och killar gillar programmering. Men programmering är som färgerna blå och rosa. Det har blivit en killgrej och inte en tjejgrej. Jag tycker inte att det är bra, utan jag tycker att alla ska få göra som de vill, säger Ellen Kronberg tio år som är en av deltagarna under kursen.

– Från början var det lika många tjejer som killar när vi ordnade programmeringskurser, men sedan kom det bara killar, säger Sofie. När vi är ute i skolor ser vi att alla tycker om programmering, så vi ville skapa ett tryggt rum för tjejerna att komma till. Där de kan känna att de kan och att det är jättekul.

Jämställdhet

Sofie betonar vikten av mångfald för att tekniken ska gå framåt. Då behövs det olika infallsvinklar.

– Vi behöver ha en mångfald och jämställdhet ute på arbetsmarknaden i framtiden. Det är ju då som innovationer och tekniken drivs framåt. Därför måste vi bli bättre på att i högre utsträckning inkludera alla, säger Sofie.

Fakta
Vad: Programmeringskurs för tjejer ute på Lindholmen i Göteborg
Hur: Med hjälp av BBC micro:bits, datorer, surfplattor, tandpetare, tejp, lim och piprensare konstruerar och programmerar tjejerna sina egna robotar.
Varför: Andelen kvinnor inom IT- och telekombranschen är i dag 28 procent (enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen IT- och Telekomföretagen) och Zcooly vill med hacket inspirera och locka fler kvinnor till tekniska yrken i framtiden.


Tjejer programmerar robotar på sportlovet

Programmering och gemenskap står på schemat för 16 tjejer under sportlovet. Tillsammans ska de under en halvdag programmera och bygga robotar ute hos Zcooly på Lindholmen i Göteborg. 

I flera år har Zcooly anordnat programmeringskurser under sportlovet för barn mellan 9-12år. I år anordnar de gratis Tjejhack under en halvdag. Tjejerna kommer med hjälp av BBC micro:bits och sin egen kreativitet att få bygga sina egna robotar från grunden.

Varför anordnar ni ett hack bara för tjejer?

– Många tror felaktigt att programmering är mestadels för killar, säger Johanna Barre, kommunikatör på Zcooly. Vi strävar alltid efter att ha 50/50 representation på våra events, vilket vi också hade i början. På våra senaste event har vi märkt att det varit en majoritet av killar, vilket gjorde att vi ville hålla ett hack för bara tjejer.

– Vi tror att det kan bero på att våra inbjudningar bara når killar, kanske genom föräldrar som ser programmering som ett direkt intresse för deras söner. Kanske kan det vara så att de med döttrar inte automatiskt ser programmering som deras intresse, fortsätter hon.

– Vi tänker att om vi har ett eller flera tjejhack nu så kommer tjejerna att komma tillbaka och vara taggade på andra hack när killar är med. Vi vet att tjejer är minst lika intresserade av programmering, det har vi sett när vi varit ute i skolor och undervisat i programmering för barn, säger Martin Blom Skavnes, Kodpedagog och kursledare för Zcooly Hack.

Vad: Robotprogrammering för tjejer mellan 9-12 år
När: 15:e februari
Var: Hos Zcooly på Lindholmen i Göteborg
Vilken tid: 08:30 – 12:30


Appen som ska tydliggöra och visualisera ungdomarnas boendetid på HVB-hem

Per Tillenius arbetar i Göteborgs Stad och är samordnare på Sambuh, ett stödboende och HVB-hem (Hem för Vård eller Boende) för ungdomar på Hisingen. Tillsammans med IUS innovation utvecklar Sambuh en app med syfte att hjälpa ungdomar att uppnå sina mål med Sambuh-boendet. För att göra boendetiden mer konkret växer en digital planta fram under tiden appen används och när målen uppnås växer vackra blommor fram. 

Sambuh är en relativt liten verksamhet med totalt nio anställda och sammanlagt 18 platser. Målet för varje ungdom är att bli självständig och klara av ett eget boende. De ska därför använda appen som ett verktyg för att nå målet.

– Detta projekt är lite unikt tror jag. Att vi som en relativt liten verksamhet håller på att utveckla en egen app, säger Per Tillenius.

Både mål och uppdrag riktade till ungdomen finns inne i appen. Målen med vad ungdomen ska uppnå för att räknas som färdiga med Sambuh är samma saker som tidigare skrivits i deras genomförandeplan. Eftersom målen blir för abstrakta konkretiseras de till flera små korta uppdrag. Om de klarar uppdragen så växer en digital planta fram som representerar ungdomarnas utveckling. Ju bättre de klarar av sina uppdrag och är delaktiga desto mer växer plantan. När ungdomens kontaktperson på Sambuh anser att hen klarat av ett av målen växer blomman fram.

Vad vill ni åstadkomma med appens hjälp?

– För det första kan en app på ett tydligare sätt visualisera och tydliggöra för ungdomarna vad det innebär att bo hos oss på Sambuh. Vi önskar också att de ska bli mer aktiva under den tid de bor hos oss. Målet är att ungdomarna ska klara hela sin självständighetsprocess, att de ska klara av att bo i ett eget boende. Med appens hjälp kan ungdomarna se vilka delar de behöver öva på och se hur mycket av boendetiden hos oss som återstår. Dessutom tror jag att appen kan hjälpa oss att utöka mötesytan. Ungdomarna som vi arbetar med bor i olika boenden här på Hisingen. Rent praktiskt så är möjligheten till att träffas fysiskt lite begränsad, genom appen kan vi nu kan vara närvarande lite mer på ett digitalt sätt. Ett ”metamål” är att detta ska bidra till att vi kan förkorta placeringstiden hos oss.

Hur har processen med att ta fram appen sett ut?

– I ett första läge så bad upphandlingsmäklaren oss att skriva en story om en fiktiv klient på Sambuh och hur ungdomen skulle använda appen. Detta för att utvecklingsföretaget skulle få en bild av vilken typ av produkt som skulle tas fram. Mäklaren tog fram ett par leverantörer och vi träffade dem. Sen valde vi den leverantör vi tyckte var bäst, då blev det IUS innovation. Valet föll på dem eftersom känslan var att de hade tagit till sig uppgiften, de hade redan börjat med att ta fram en skiss över hur de tänkte lägga upp det. De hade dessutom kommit längre i sin process än de andra företagen och det kändes att de var receptiva och hade en bild av vad det handlade om. Det har varit enkelt att bolla med dem under resans gång nu under hösten. Ett givande åt båda håll, vi har fått mycket input från dem i hur man kan tänka. Det känns viktigt eftersom det för oss är ett stort projekt, trots att jag förstår att det räknas som ett litet projekt i ”IT-världen”. Det är viktigt att vi får arbeta med personer som vi får förtroende för och ser att det går enligt plan. Gott med raka rör, och det har vi här och det känns bra!


Svenska kyrkan bad om ett spännande spel för konfirmander

Idag på kongressen ”Lärandet i mötet – med Gud, varandra och sig själv” lanseras konfirmandspelet Stjärnans väg. Kongressen är två inspirationsdagar där alla de som arbetar pedagogiskt inom Svenska Kyrkan är välkomna. Biskop Åke Bonnier kommer under releasen att spela Stjärnans väg ”live”. Med uppblåsta hjärtballonger som liv ska han svara på frågor från spelet, samla guld och skattkistor. 

Spelet är ett quiz-spel där spelaren samlar skattkistor och artefakter. Varje artefakt har en koppling till kristen tro. Stjärnans väg är tänkt att vara ett redskap till konfirmationsundervisningen som i övrigt är upplevelsebaserat.

Peter Håkansson, också kallad Peter Präst, arbetar som ungdomspräst i Tidaholm, vilket innebär att han har extra fokus på konfirmander och ungdomar. Peter och hans team såg ett behov att göra konfirmationen mer spännande. Eftersom Peter älskar spel och tidigare tagit fram ett spel baserat på gamla testamentet var det naturligt för honom att tänka spel.

Peter, om hur det varit att arbeta fram spelet:

– För det första är det magiskt att röra sig i de korridorer där morgondagens spel tillverkas, det är en stor ära att få ta del av den världen. De medarbetare på IUS innovation som jag jobbat med, har jag jobbat med en gång tidigare, det säger något om att vi tycker om att jobba tillsammans och vi gillar det som vi får ut av vårt samarbete. Jag har också stort förtroende för de kloka råd och tips som jag har fått när vi pratat om vårt spel, när jag presenterade en galen idé så tog de ner mig på jorden och gjorde något realistiskt av den idéen.

Efter att Peters lite galna idéer fångats in och blivit mer realistiska, formades dessa till ett roligt lärande som i sin tur resulterade i Stjärnans väg. En annan del under konfirmandtiden är att närvara på ett antal gudstjänster och få en underskrift av en präst, Peter hade en vision om att använda spelet för att göra detta moment lite mer spännande. När ungdomarna har varit på en gudstjänst får konfirmanderna en kod som låser upp en skattkista. Då blir det roligare att ställa frågor kring ”hur många skattkistor har du?” istället för ”gick du på söndagens gudstjänst?”.

– Det tog oss över ett halvår av spånande att komma fram till att vi skulle göra just ett quizspel. Det är en bra spelmodell för sådant som det finns ett givet ja eller nej till – historia, bibelberättelser, kyrkans liv och tradition. Ämnen som inte har lika tydliga svar såsom etik och moral och meningen med livet, de frågorna får man istället prata om tillsammans ”IRL”, säger Peter Håkansson.

Spelet levereras tillsammans med en lärarhandledning, som bland annat visar exempel på hur spelet kan användas i en konfirmandgrupp eller med konfirmandledarna eller på föräldraträffen med mera. Spelet är gratis att ladda ner och du hittar det här: