Mobilitetsmarkanden är under stor förändring – kanske den största sedan bilens genomslag. Nya och gamla mobilitetsaktörer men också resenärerna är nu med och formar vad som av många i branschen definierats som ett nytt ekosystem för mobilitet. Denna transformation innebär såväl förändrade/nytillkomna tjänster som förändringar i resebeteende som i affärsmodeller och kundägandeskap.

Den pågående förändringen tydliggörs allt mer genom att allt fler aktörer så som tex biltillverkare, hyrbilsleverantörer och aktörer som traditionellt fokuserat på att leverera linjelagd busstrafik experimenterar med såväl nya tjänster som affärsmodeller.

Som en del av denna stora förändring förutspås samtidigt en stor förflyttning av existerande intäktsströmmar eftersom konsumenten sannolikt kommer välja andra transportalternativ för att förflytta sig än vad man valt historiskt.

En spännande möjlig utveckling att reflektera över i detta sammanhang är tex vad det får för effekter för mobilitetslandskapet och dess nuvarande aktörer när konsumenterna allt mer övergå från att köpa egen bil till att nyttja delade mobilitetstjänster? Kommer biltillverkarna hinna transformera sig i den takt som krävs för att även i framtiden leverera attraktiv mobilitet till sina kunder eller kommer konsumenten överge biltillverkarna till förmån för nya leverantörer av mobilitet?

I denna allt mer accelererande utveckling är det centralt för såväl de existerande som nytillkomna aktörer att förstå sin omvärld, att analysera utvecklingen och med det som utgångspunkt definiera en önskad position i ekosystemet.

Det är dock långt ifrån bara kommersiella mobilitetsaktörer som bör ta pågående förändring på allvar och positionera sig för framtiden utan här kan och bör även offentlig verksamhet ta tydlig position. Detta eftersom effekterna inte enkom handlar om affärsmöjligheter eller affärshot utan också i allra högsta grad om hur denna rörelse påverkar utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.

Genom att offentliga aktörer, så som kollektivtrafiken, tydligt positioner sig men också samverkar med såväl regioner/städer/kommuner och det kommersiella mobilitetslandskapet kan vi uppnå en sund balans med syfte att uppnå hållbar mobilitet för alla.

IUS har genom många års erfarenhet, ett gediget personligt branschnätverk och eftertraktade mobilitetsexperter specialiserat sig på att stödja landskapets aktörer i deras så viktiga positioneringsarbete.

Vårt mål är att vi genom vår rådgivning och stöd i verksamheters identitet och positioneringsarbete kan bidra till en ökad nivå av samverkan, en sund balans på en konkurrensutsatt marknad. Allt för ett mer hållbart samhälle.